رفع استرس کاری + 5 راه کاربردی

راههای رفع استرس کاری

بیشتر شرکت‌ها به دنبال استخدام تیمی از افراد هستند که بتوانند با کمترین فشار و استرس کار کنند. در حالیکه برخی استرس‌های کاری طبیعی است، اما استرس بیش از حد می‌تواند بهره‌وری و کارآمدی شما را کاهش دهد، بر روی سلامت جسمی و روحی شما تأثیر بگذارد و نیز روابط و سلامت جسمی – روحی شما را تحت تأثیر قرار دهد. این امر حتی می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست شما در کار شود. در این مقاله برخی از راههای رفع استرس کاری را بیان می کنیم.

شما نمی‌توانید همه چیز را در محیط کاری خود کنترل کنید، اما این بدان معنا نیست که در شرایط سخت نیرو و قدرتی از خود ندارید. امروزه استرس بخشی از فرهنگ کاری افراد شده است، اما آیا باید باشد؟ آیا راهی برای رفع استرس کاری وجود دارد؟ بله وجود دارد، روش‌های بیان شده در ادامه بسیار ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید.

 

برخی از عوامل استرس زا در محیط کاری

 

استرس در محیط کاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، به عنوان مثال حمایت نکردن مسئولین از کارکنان خود، حجم زیاد کارها یا بیش از اندازه کم بودن کارها، نداشتن مهارت کافی در نحوه انجام کار، نداشتن امنیت شغلی، فشار بیش از حد به دلیل دادن مهلت غیر واقعی برای انجام کارها، شرایط نامطلوب کاری و غیره می‌تواند عامل استرس باشد.

 

روش های رفع استرس کاری 

 

در برخی استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی با اندازه کوچک تا متوسط، اشخاص در همه جنبه‌های شرکت درگیر هستند، حتی بنیانگذاران و مدیران اجرایی و ارتباط بین هر شخص تشویق می‌شود. به این نوع ساختار flat organization گفته می‌شود، این ساختار به گونه‌ای است که حداقل فاصله میان مدیران و کارکنان وجود دارد.

چرا این امر مهم است؟ هدف این نوع سازمان‌ها تحقق مشارکت فعال کارکنان در تصمیم‌های سازمانی است و به کارمندان اجازه می‌دهد تا نسبت به مسئولیت‌های خود در تصمیمات سازمان، احساس برابری کنند، بنابراین مفهوم رهبری به حداقل می‌رسد؛

برخلاف دیگر ساختار سازمانی که چندین لایه فاصله طبقاتی بین مدیران و کارکنان وجود دارد. بنابراین چشم‌انداز و تکالیف شرکت توسط افراد در بالا هدایت می‌شود و آنها بهتر می‌دانند که چگونه باید کار را انجام دهند، بنابراین می‌تواند شفافیت بیشتری فراهم کند و عدم اطمینان را از بین ببرد. هنگامی که عدم اطمینان از بین رفت، می‌توانید دید روشنی از همه چیز در اطراف خود داشته باشید، از این رو با اطمینان می‌توان گفت که 50% از استرس شما در حال حاضر از بین خواهد رفت.

 

  • مدیریت زمان؛

یکی از مؤثرترین عوامل در رفع استرس کاری مدیریت زمان می‌باشد. بنابراین لیستی از کارهایی را که باید انجام دهید به همراه داشته باشید و نیز کارهای الویت‌دار را نشانه گذاری کنید. این لیست را هم در پایان هر روز و هم در پایان هفته مرور کنید. این کار روش بسیار مناسبی برای ایجاد تعادل و کنترل زمان است.

 

  • تمرکز بر روی آنچه که می‌توانید کنترل کنید؛

     

با تشخیص اینکه علت نگرانی شما چیست شروع می‌شود. مهم است که ابتدا نگرانی خود را مشخص کنید و سپس شروع به تجدید نظر در ذهنیت خود کنید.
آیا چیزی است که می‌توانید تغییر دهید یا نه؟ اگر این فراتر از کنترل شماست هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، بلکه به جای آن به عنوان یک چالش فکر کنید که باید بر آن غلبه کنید، به این امر positive reframing گفته می‌شود که به معنای تلاش برای تجدید نظر کردن چیزها با دید مثبت است و روش قدرتمند برای دگرگونی و تغییر تفکر شماست.
مثال:

  1. عامل استرس: من استرس برای این کار دارم
  2. دلیل اصلی: فکر می‌کنم همکارم به طور مخفیانه با من دشمنی دارد.
  3. Positive reframing (تجدید نظر مثبت): نظر یک شخص در مورد من، موفقیت و خوشنودی من را تعیین نمی‌کند.

بسیاری از افراد در مرحله اول درگیر شده‌اند، نمی‌دانند که به سادگی می‌توانند آنچه را که دلیل اصلی است پیدا کنند و با تغییر دیدگاهشان در چیزها استرس همراه با آن را از بین ببرند. به یاد داشته باشید، شما مجبور نیستید این مساله را حل کنید، فقط باید یک نگرش مثبت نسبت به آن داشته باشید!

 

  • عوامل ایجاد حواس پرتی را کاهش یا از بین ببرید؛

     

منظور عواملی هستند که توجه شما را از یک موضوع به موضوع دیگری جلب می‌کند که به یک دیگر مرتبط نیستند. برای مثال، اکنون در حال خواندن این مقاله هستید، چند صفحه در مرورگر خود باز کرده‌اید؟ احتمالا عادت رفتن به فیسبوک، سپس توییتر یا غیره را دارید، سپس ایمیل خود را چک می‌کنید و غیره، همه اینها را باهم انجام می‌دهید. از این رو خیره شدن به صفحه مانیتور، باز بودن نوارهای متعدد مرورگر، دنبال کردن علاقه مندی‌ها بخشی از اتفاقات روزمره کاری شده است.

این رفتارها بهره‌وری شما را تا 40% کاهش می‌دهد، این تقریبا نیمی از خروجی کل شماست. این امر نه تنها کار شما را کندتر می‌کند بلکه بار زیادی بر روی مغز شما وارد می‌کند و این می‌تواند عامل اصلی استرس و تنش در کار شود. از این رو اطلاعات بسیار زیاد در مغز شما برای پردازش خوب نیست. بنابراین برای مقابله با این کارها نمی‌توان به طور کلی از دنیای مجازی خارج شد، بلکه باید آنها را مدیریت و کنترل کنیم تا از آسیب‌های آن کاسته شود.

 

  • تقسیم‌بندی راه حل است؛

     

این امر بدان معناست که برای وظیفه‌های خود زمانی را اختصاص دهید. به طور مثال، فقط برای یک ساعت بنویسید. ایمیل خود، شبکه‌های اجتماعی را بررسی نکنید یا حتی با دوستان خود صحبت نکنید. زمان خاصی را برای بررسی ایمیل خود، پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی و دیگر کارهای خود تعیین کنید.

از یک شاخه به شاخه دیگر نپرید. این به مانند این است که دنده اتومبیل خود پشت سرهم عوض کنید که در اینصورت ممکن است منجر به تصادف شود. اگر از پریدن از یک وظیفه به وظیفه دیگر اجتناب کنید، در نتیجه می‌توانید تمام وظایف خود را انجام دهید و مشخص کنید کدام یک از آنها به هم ارتباط نزدیکتری دارند.

 

  • توجه و تمرکز ذهنی را به طور روزانه تمرین کنید.

 

در هر محیط کاری، انواع مختلفی از عدم تمرکز وجود دارد که می‌تواند توجه ما را از کار اصلی باز دارد. نمی‌توانیم با عدم تمرکز به طور کامل مقابله کنیم، اما می‌توانیم سطح عدم تمرکز را به حداقل حالت ممکن برسانیم. عدم تمرکز در محیط کار می‌تواند به علت وسایل دیجیتال، انجام چند وظیفه هم زمان، و تغییر جهت زیاد ذهن باشد.

به عنوان نمونه، برای جلوگیری از عدم تمرکز با استفاده از وسایل دیجیتال، تمام نوتیفیکیشن‌ها را در کامپیوتر، تبلت و تلفن‌های هوشمند خاموش کنید. از این رو می‌توان با پاسخ دادن به پیغام‌ها در زمانی مشخص، اختصاص دادن ساعتهایی برای صحبت با اشخاص و یا بستن در اتاق برای افزایش تمرکز کارایی و بهره‌وری خود را افزایش دهید.

 

نتیجه گیری

 

وقتی افراد می‌گویند «همه چیز به ذهن وابسته است» شاید بخندید. اما امروزه مطالعات در علوم اعصاب و روان‌شناسی در حال بررسی فعالیت‌های درونی مغز و چگونگی تأثیرات فیزیکی آن بر ما هستند. آنچه باید برای مبارزه با استرس در محیط کاری درک کنید این است که از چیزهایی که بر شما تأثیر می‌گذارند، آگاهی داشته باشید. سپس تصمیم بگیرید چه کاری باید انجام بدهید. همچنین فراموش نکنید که گه‌گاهی به تعطیلات بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
سلام👋
چگونه می توانم کمک کنم؟