طراحی سایت چیست؟ و چه مراحلی دارد؟

طراحی سایت چیست

طراحی سایت چیست؟ چه مراحلی دارد؟

 

طراحی سایت چیست؟ به مجموعه ای از کارها گفته می شود که منجر به ساخت یک سایت اینترنتی(پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی) می شود. طراحی‌ سایت شامل یک روندی است که از لایه‌سازی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو تشکیل شده است.

 

 

تاریخچه طراحی وب سایت چیست؟

تیم برنرزلی، مخترع وب، با راه‌اندازی اولین وب سایت در سال۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین سازنده وب در تاریخ به ثبت رساند. درنخستین وب سایت، از ابرمتن و ارتباط برای ارسال ایمیل (پست الکترونیک) استفاده شده بود. در این سایت ساده متنی هیچ‌گونه گرافیک، تصویر و حتی رنگ‌بندی به کار نرفته و هنوز هم در دسترس است.

 

سایت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

 

1.فرانت اند

فرانت اند سایت به معنای ظاهر سایت و چیزی که در مرورگر برای کاربر نمایش داده می شود که شمال المانهای مختلف مانند تصویر دکمه متن ویدیو و المانهای دیگر است.

2.بک اند

بک اند سایت به پشت صحنه ی سایت می گویند که کار ارتباط با فرانت اند سایت را برعهده دارد و کارهایی نظیر رد و بدل کردن اطلاعات و ذخیره کردن اطلاعات وارد شده در فرانت است.

 

 

انواع روشهای ساخت سایت

 

سایتها معمولا به 3 روش ساخته می شوند:

 

1.ساخت سایت با سیستم مدیریت محتوا

در این روش ساخت سایت با اندکی دانش درباره ی ساخت سایت و یا دوره ی آموزشی کوتاه مدت میشود سایت خودمان را بسازیم و این سیستم های مدیریت محتوا به نام های جوملا؟,دروپال و وردپرس که مشهورترین آنها وردپرس میباشد انجام می شود.

در این روش پس از تهیه ی هاست و دامین نوبت به نصب وردپرس میرسد و با استفاده از قالبهای پیشفرض وردپرس یا قالبهای پولی و نصب صفحه ساز مورد نظر میشود سایت خود را راه اندازی کنید.

توجه کنید که سیستم های مدیریت محتوا نیازمند دقت در طراحی هستند پس توصیه میکنم حداقل یک دوره آموزش حتی به رایگان را ببینید و سپس اقدام به طراحی کنید یا اینکه اگر وقت کافی برای طراحی ندارید این کار را به ما بسپارید.

 

 

2.ساخت سایت با سایت سازها

ادامه مطلب  طراحی ui سایت چیست ؟ + آشنايی با اصول رابط كاربری

معروفترین این سایت سازها شرکت پورتال میباشد که بدون داشتن هیچ دانشی نسبت به طراحی با پرداخت هزینه ی ماهیانه یا سالیانه در عرض کمترین وقت سایت خود را تحویل بگیرید.

در این روش شخصی سازی سایت به شدت پایین میباشد و به صورت پیشفرض از قالبهای آماده استفاده میشود و در صورت نیاز به شخصی سازی بیشتر باید هزینه ی دوباره پرداخت کنید!

 

 

3.ساخت سایت با کد نویسی

در این روش با استفاده از علم برنامه نویسی می توان سایتهای مختلف و جذابی ساخت که مشابه آن در سطح وب نباشد! بله بدون رقیب در طراحی ..حالا چرا؟ چون شما با طراحیه خاص خود و با وجود برنامه نویسان میتوانید هر طرحی که نیاز شما است را طراحی کنید.

این روش عالی است ولی به شدت گران و زمان بر است چون پروسه ی طولانی مدت طراحی سایت در انتظار شماست.

 

 

مراحل طراحی سایت چیست؟

 

مرحله 1: طراحی وایر فریم

در مرحله اول با توجه به نوع سایت و نیاز مشتری، یک نمای کلی از سایت طراحی می‌کنیم. این نما شامل یک نقشه کلی از صفحات سایت والمانهای مورد نظر و برگه های آن سایت و چیدمان آن است. این مرحله از طراحی سایت «طراحی وایرفریم» نام دارد.

مرحله2: طراحی گرافیک سایت

پس از مشخص شدن محل قرارگیری عناصر سایت، باید سایت را طراحی کنیم. در این مرحله با توجه به نوع کسب‌‌وکار اینترنتی و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص طراحی گرافیک مانند ادوبی ایکس دی طراحی می‌شود.

مرحله3: کدنویسی و برنامه‌نویسی

باتوجه به سایت طراحی شده و نیاز مشتری، در این مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی برای طراحی و مدیریت سایت استفاده کرد. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک پنل مدیریت اختصاصی برنامه‌نویسی شده که تصمیم گیری آن بر اساس نیاز و هزینه مشتری انجام می شود.

مرحله4: راه‌اندازی سایت

پس از انجام مراحل بالا و تهیه ی هاست و دامنه مورد نظر می توان سایت را در اینترنت راه اندازی کرد و آماده برای شروع یک کسب و کار اینترنتی شود.

 

انواع طراحی سایت

 

انواع طراحی سایت

 

سایت‌ها به دو دسته کلی ایستاتیک (Static Website) و دینامیک (Dynamic Website) تقسیم می‌شوند.

 

در سایت‌های ایستاتیک یا ایستا:

تنها قسمت فرانت‌اند انجام می‌شود، یعنی مطالب و محتویات سایت تنها یک بار نوشته شده و هرکدام از صفحات سایت، جداگانه طراحی و بارگذاری می‌شوند. در این سایت‌ها هرگونه تغییر باید توسط طراح و کارشناس سایت انجام شود. از این مدل معمولا برای طراحی وب سایت‌های معرفی شرکت یا محصول (که تا مدت‌ها محتوای آن تغییر نمی‌کند) استفاده می‌شود و در حال حاظر منسوخ شده به حساب می آیند.

 

سایت دینامیک یا پویا:

در طراحی این سایت‌ها هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند برنامه‌نویسی می‌شوند. سایت‌های پویا نیاز به تغییر مداوم محتوا دارند و باتوجه به کاربرد سایت، طراحی و توسعه پیدا می‌کنند. در سایت‌های داینامیک برنامه‌نویس بک‌اند، وظیفه پویا‌سازی وب‌سایت را بر عهده دارد و باید برنامه نویسی را طوری طراحی کند که سایت به‌طور کامل پویا باشد.

ادامه مطلب  اصول طراحی سایت چه تاثیری بر ترافیک سایت دارد؟

 

 

طراحی سایت به چه دردی میخورد و هدف از ساخت آن چیست؟

 

در کسب و کارهای امروزه برای حضور در بستر اینترنت و معرفی خود به همه ی کاربران و ساخت برند در بستر وب نیاز به ساخت سایت میباشد که بتوان شرکت خود را معرفی کرده یا محصولات موردنظرمان را برای فروش بگذاریم. سایت میتواند کمک شایانی به کسب و کار ما کند که راه چندین ساله و سنتی را در کمترین زمان و کمترین هزینه را بپیمایید.شما با گذشت زمان شاهد رشد و افزایش مشتریان خود خواهید بود.

 

بیشتر بخوانید : خدمات پشتیبانی سایت وردپرسی

 

طراحی سایت یک فرآیند مهم و اساسی در دنیای امروزی اینترنتی است که به منظور ایجاد وبسایت‌ها با هدف‌ها و نیازهای مختلف انجام می‌شود. طراحی سایت دارای اهداف و وظایف متنوعی است که به تاحد زیادی تاثیرگذار بر رشد و توسعه کسب‌وکارها، سازمان‌ها، فرهنگ و اطلاعات جامعه می‌باشد. در زیر به برخی از اهمیت و هدف‌های طراحی سایت اشاره می‌کنیم:

 

1. ارتباط و ارتقاء اطلاعات

سایت‌ها به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط بین افراد، سازمان‌ها و جوامع عمل می‌کنند. با ایجاد و معرفی اطلاعات مرتبط با محصولات، خدمات، اخبار و دانش در سایت‌ها، افراد به راحتی می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.

 

2. تبلیغات و بازاریابی

سایت‌ها به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی و بازاریابی مؤثر عمل می‌کنند. تبلیغات محصولات و خدمات در سایت‌ها به صورت مستقیم به مخاطبان مورد نظر می‌رسد و امکان مقایسه و انتخاب بهترین گزینه‌ها برای مشتریان را ایجاد می‌کند.

 

3. افزایش اعتبار و شناخت برند

داشتن یک وبسایت حرفه‌ای به شناخت برند کمک می‌کند. وجود سایت با طراحی زیبا، محتوای مرتبط و عملکرد صحیح به مخاطبان نشان می‌دهد که کسب‌وکار یا سازمان شما جدی است و به تعامل با مخاطبان خود اهمیت می‌دهد.

 

4. فروش آنلاین

سایت‌های تجاری به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا محصولات و خدمات خود را آنلاین به مشتریان ارائه دهند. این امر به مشتریان امکان می‌دهد که از هر جایی و در هر زمانی به خرید خود بپردازند.

 

5. تسهیل در ارتباطات داخلی و خارجی

سایت‌ها نقش مهمی در تسهیل ارتباطات داخلی و خارجی سازمان‌ها و شرکت‌ها ایفا می‌کنند. کارکنان، مشتریان، شرکای تجاری و دیگر افراد مرتبط می‌توانند از طریق سایت به اطلاعات مرتبط دسترسی داشته باشند.

به طور کلی، هدف اصلی طراحی سایت ایجاد یک پلتفرم مناسب و موثر برای ارتباط، تبلیغات، بازاریابی و ارائه اطلاعات می‌باشد. با توجه به نیازها و هدف‌های هر سازمان یا فرد، طراحی سایت می‌تواند به شکل‌ها و اشکال مختلفی انجام شود.

 

 

بیشتر بخوانید : خدمات سئو سایت وردپرس

 

 

 

One thought on “طراحی سایت چیست؟ و چه مراحلی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
سلام👋
چگونه می توانم کمک کنم؟