دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + آموزش بازاریابی دیجیتال و چرا اهمیت دارد؟

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

فهرست محتوای مقاله

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ بازاریابی دیجیتال(Digital Marketing) که از حدود 20 سال قبل تابه امروز به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و یا مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار گرفته است. دیجیتال مارکتر معروف هندی به نام نیل پتل که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست،دیجیتال مارکتینگ را به اینصورت تعریف میکند: دیجیتال مارکتینگ به روشی از بازاریابی محصولات و خدمات می­‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی انجام می‌شود. و درواقع به معنی استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مانند: وب‌سایت، اپلیکیشن، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، سئو، بازاریابی اینترنتی و بازاریابی موبایلی، برای هدفی مشخص به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برند‌سازی می‌باشد.امروزه دیجیتال مارکتینگ تاثیر بسیار بالایی در دیده شدن کسب و کارها دارد.

در حال حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی درعرصه ارتباطات امروزه دسترسی مردم دنیا به اینترنت، به شما بگویند تعداد افرادی که هر روز آنلاین می‌شوند بیشتر از تصور شماست ! و روزانه هم به آن اضافه می‌شود، باورنکردنی است.طبق تحقیقات جهانی استفاده ثابت از اینترنت در میان بزرگسالان فقط درسه سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است. این افزایش استفاده از اینترنت باعث شده که خرید مردم نیز از خریدهای فیزیکی و حضوری به خرید آنلاین تغییر کند.

بیشتر بخوانید : خدمات پشتیبانی سایت

بازاریابی دیجیتال

نگاهی به تاریخچه‌ی شکل گیری بازاریابی دیجیتال

 

· اولین استفاده از واژه بازاریابی دیجیتال

اصطلاح بازاریابی دیجیتال برای اولین بار در سال 1990 میلادی استفاده شد. دنیای دیجیتال با ورود اینترنت و توسعه پلتفرم وب 1.0 آغاز شد. پلتفرم وب 1.0 اجازه می‌داد تا کاربران اطلاعاتی را که نیاز دارند، پیدا کنند. اما نمی‌توانستند اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارند. در آن زمان بازاریاب‌ها و مشاغل هنوز از پلتفرم‌های دیجیتال مطمئن نبودند.

· اولین بنرتبلیغاتی قابل کلیک

در سال 1993 اولین بنر قابل کلیک، پس از آنکه توسط هات وارد (HotWired ) برای تبلیغاتش خریداری شد، به‌طور زنده به‌کار گرفته شد. این نشان دهنده شروع انتقال به عصر دیجیتال بازاریابی بود. درراستای این تغییرات تدریجی، در سال 1994 فناوری‌های جدید به عرصه بازارهای دیجیتال راه یافت. یاهو در همان سال راه اندازی شد.

· تحولات عمده در بازار دیجیتال

یاهو پس از راه‌اندازی توسط جری یانگ به عنوان راهنمای جری برای وب جهانی(Jerry’s Guide to the World Wide Web) شناخته شد. یاهو در یکسال اول نزدیک به یک میلیون بازدید دریافت کرد. این تغییرات زیاد باعث تحولات عمده در فضای دیجیتال شد. شرکت‌هاو کسب وکارها به مرور وب‌سایت‌های خود را برای افزایش رتبه در موتور جستجو بهینه کردند. در سال 1996 موتورهای جستجو و ابزارهای دیگری مانند HotBot ،LookSmart و Alexa راه اندازی شد.

· تولد گوگل

درسال1998 تولد گوگل ثبت شد و مایکروسافت موتور جستجوی MSN را راه اندازی کرد. یاهو ابزار جستجو در اینترنت را ارائه کرد. دو سال بعد ، با ترکیدن این حباب اینترنتی با حضورقویترین غول‌های موتور جستجو اکثر موتورهای جستجوی کوچکتر از صحنه بازار خارج شدند.

· رقابت شدید گوگل و یاهو

دنیای بازاریابی دیجیتال در سال 2006 شاهد رقابتی شگفت‌انگیزو حیرت آور بود. ترافیک موتورهای جستجوگر در یکماه به حدود 6.4 میلیارد افزایش قابل توجهی یافت. MSN مایکروسافت در سطح پایین رقابت قرار گرفت و جستجوی زنده با رقابت گوگل و یاهو به اوج خود رسید. با در نظر گرفتن فرصت‌ها ، گوگل شروع به توسعه و رشد خود کرد. گوگل خدماتی از قبیل:گوگل AdWords را که تبلیغات 3 خطی نام داشت را در بالا یا سمت راست نتایج جستجو نشان می داد، را معرفی کرد. همچنین گوگلAdSense یا هزینه برای هر کلیک تبلیغات را نیز ارائه داد. در همان زمان گوگل متوجه ارزش تجزیه و تحلیل محتواهای دریافت شده گردید و تصمیم به هدفمند نمودن تبلیغات نمود. در راستای همین حرکت گوگل به بزرگترین گرداننده دنیای کسب و کار تبدیل شد.

یکی از بزرگترین دستاورد و تحولات مؤثر بر حوزه دیجیتال مارکتینگ، ابداع ایمیل بود که توسط (ری تاملینسون) در سال ۱۹۷۱ اتفاق افتاد. البته مهم‌ترین اتفاق، شروع جدی تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ مربوط به سال ۱۹۹۰ می‌شود که اولین موتورهای جستجوگر وب که قابلیت ایندکس کردن (سایت‌های FTP ) را داشتند، به‌وجود آمدند. دیجیتال مارکتینگ درکشور ایران نیز با ایمیل مارکتینگ(Email marketing) آغاز شد و بسیاری از مردم در ابتدا با ثبت آدرس ایمیل خود، در سرویس‌های مختلف، علاقه‌مندی خود را نسبت به دریافت خبرنامه‌ها اعلام میکردند.

اولین بازاریابی دیجیتالی که در دنیا صورت گرفته مربوط می‌­شود به بیش از ۱۰۰ سال پیش. رادیو درسال ۱۹۸۶ اختراع شده است. ۱۰ سال طول کشید تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند ودردسترس عموم قرار گیرد از آن­جا بود که مشاغل به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات مربوط به یک اجرای زنده اُپرا بود که بعد از پخش آن فوراً تمام بلیط‌­ های آن اجرا بفروش رفت و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ در جهان.

ادامه مطلب  کوکی چیست و چگونه آن را مدیریت کنیم؟ راهنمای کامل همراه با مثال‌های کاربردی

بیشتر بخوانید : خدمات طراحی سایت

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ در ایران

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ در ایران

دیجیتال مارکتینگ در سال‌های اخیر با استقبال و علاقه بسیار زیادی از مردم رو به‌ رو شد وباعث شد  به صورت  سریع رشد و پیشرفت کند. در دهه هشتاد در ایران کار دیجیتال مارکتینگ استارت خورد و تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی در کشور ایران با سایت پرشین‌ بلاگ آغاز گردید.سایت پرشین بلاگ اولین سایتی بود که در سال 1381شروع به کار کرد. این سایت، سایت وبلاگ نویسی فارسی بود که برای اولین بار در ایران شروع به کار می‌کرد. پس ازگذر مدتی امکان قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در وبلاگ‌ها به وجود آمد و در آن زمان که وبلاگ ‌نویسی رواج پیدا کرده بود، افراد صفحه‌ای برای گرفتن تبلیغ برای خود ایجاد کرده بودند. دراین زمان بود که وجود سایت‌های تخصصی تبلیغ، ضروری شد واینگونه سایت‌ها به وجود آمدند. کار این سایت‌ها تبلیغات و اطلاع رسانی درباره شرکتها و خدمات آنها بود. با رشد و توسعه کاربران موبایل و سیستم‌های اندرویدی نیاز به اپلیکیشن‌های مختلف احساس شد. از این رو در سال 1389 دانشجویان ایرانی دست به ایجاد برنامه‌هایی از قبیل بازار زدند. بعد از آن اپلیکشن هایی از قبیل عدد و… به وجود آمدند که هدف از ایجاد آنها تبلیغ در فضای مجازی بود و بعد از آن، این کارها رونق بیشتری گرفت تا به امروز که برنامه‌های فراوان و افراد بسیاری در فضای مجازی وجود دارند که به ارتباطات و تبلیغ بین مردم سر و سامان داده‌اند.

 

آینده دیجیتال مارکتینگ در ایران

تمامی شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد در تلاش هستند که در راستای پیشرفت در این زمینه قدم بر دارند و اطلاعات خود را کامل‌تر کنند و به این دانش مهم دست پیدا کنند که بتوانند در راستای پیشرفت این علم قدم بردارند. به طور کلی می‌توان گفت که آینده بازاریابی  دیجیتال (اینترنتی) درایران جایگاه بسیار خوبی بین جامعه و مشاغل پیدا کرده است و با توجه به رشد روز به روزی که دارد پیشرفت در این زمینه کاملا قطعی است. پس در این شرایط کنونی انتظار می‌رود که همه مشاغل و شرکت‌ها حتما از فضای مجازی استفاده خواهند کرد.

 

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

بازاریابی سنتی (آفلاین) به تبلیغاتی شامل آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات روزنامه‌ها، تبلیغات چاپی و غیره می‌پردازد. هزینه‌های بسیارزیادی در همین روش برای تبلیغات انجام میشود و چون نمی‌توان جامعه  خاصی را هدف قرار داد، گاهی این هزینه‌ها از بین می‌روند. همچنین  برای برندسازی دراین روش به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف ، چندان مناسب نیست. از روش‌های بازاریابی سنتی همچنان هم استفاده می‌شود. مثلا: هنوز تراکت پخش می‌کنند، تبلیغ تلویزیونی می‌روند ،بیلبورد میزنند. اما اطرافتان را که نگاه کنید، کمتر کسی را می‌بینید که تراکت‌های پخش‌شده را بگیرد و  بخواند و بعد تصمیم بگیرد زنگ بزند. در ماشین به جز راننده ای که حواسش به رانندگیست، بقیه معمولاً سرشان در موبایل است. وقتی کسی به جاده نگاه نمی‌کند ،چه کسی آن بیلبوردها را خواهد دید؟

کسی منکر بازاریابی سنتی نیست ولی الان نزدیک به 5 میلیارد نفر در سراسر جهان برای خرید، یادگیری، سرگرمی و حتی کار، در اینترنت به آن هستند. اگر می‌خواهید دسترسی به این افراد را داشته باشید و توجهشان را جلب کنید، بازاریابی دیجیتال برای شما مهم و ضروری است.

 

 ۷ تفاوت‌ اصلی بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی

 

1- قابلیت رصد و اندازه‌گیری نتایج بازاریابی

آیا می‌توان فهمید که یک روش بازاریابی موثر بوده است یا نه؟ بله از طریق اندازه‌گیری نتایج حاصل از تبلیغات. در تبلیغات سنتی، امکان دیدن نتایج کمپین تبلیغاتی وجود ندارد. اما دیجیتال مارکتینگ داده‌های مورد نیاز برای اندازه‌گیری نتایج کمپین و محاسبه دقیق را در اختیار بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار قرار می‌دهد. بنابراین، بازاریابان به راحتی می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی خود را در هر زمان که بخواهند اصلاح و بهینه‌سازی کنند. زمانی که از تبلیغات رادیویی و تلویزیونی استفاده می‌کنید، تنها اطلاعاتی که به شما ارائه می‌شود، تعداد مخاطبان آن کانال بازاریابی است؛ در صورتی‌که در تبلیغات دیجیتال می‌توانید تعداد دقیق مخاطبانی که تبلیغ را دیده‌اند یا روی آن کلیک کرده‌اند یا با تبلیغ درگیر شده‌اند را بدست آورید، به این صورت میتوانید علت شکست و موفقیت خود را متوجه شوید

2- نوع تعامل مشتریان با کسب‌وکار

همان‌گونه که در قسمت‌های بالایی توضیح دادیم، افرادی که با تبلیغات دیجیتالی روبه‌رو می‌شوند به سادگی می‌توانند با تبلیغ ارتباط برقرارکرده و خیلی سریع با یک برند آشنا میشوند و ویژگی‌های آن محصولات و خدمات را مطالعه کنند و یا محصولی را خریداری کنند. در حالی که، مخاطب پس از روبه‌رو شدن با تبلیغ آفلاین، در صورتی که توجهش جلب شود، نمی‌تواند عکس و العمل خاصی نشان دهد و ممکن است در لحظه توجهش جلب شود و با گذشت زمان یا مشغول شدن به کارهای دیگر، فراموش کند که سراغ آن برند برود و محصولات و خدماتش را خریداری کند. حال آن‌که تبلیغات آنلاین در صورتی که به درستی اجرا و پیاده سازی شود، می‌تواند همیشه در مقابل چشم مخاطب، هر جایی که باشد (وب سایت،موبایل، شبکه اجتماعی و …) قرار گیرد و به صورت آنی منجر به خرید مشتری شود. میزان مشارکت مشتری در بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی بالاترمیباشد. چونکه دردیجیتال مارکتینگ مشتری‌ها میتوانند فقط با یک کلیک مستقیماً جزئیات محصول مورد نظرو سایر پیشنهادهای معرفی شده را ببینند و به همین خاطر برای دریافت جزئیات محصول نیازی برای مراجعه به نمایشگاه یا شرکت نیست.

ادامه مطلب  برنامه نویس فرانت اند کیست ؟ + نقشه راه فرانت اند

3- هزینه‌های بازاریابی

بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی دیجیتال بسیار پرهزینه‌تر هستند. به عنوان مثال، یک برند برای اینکه بتواند در تلویزیون تبلیغ کند یا در یک خیابان/ بزرگراه پرتردد به مدت محدودی بیلبورد داشته باشد، باید میلیاردها هزینه کند و حتی نمی‌توانند مطمئن باشند که مخاطب هدفشان آن تبلیغ را دیده یا نه و نتایج بازاریابی آنها نیز قابل اندازه‌گیری نیست. در مقابل، هزینه لازم برای اجرای کمپین‌ تبلیغاتی در تمام کانال‌های بازاریابی شاید برابر با استفاده از تبلیغات تلویزیونی باشد. به دلیل هزینه‌های بالای بازاریابی سنتی، بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌های کوچک قادر به استفاده از تبلیغات سنتی نیستند.

4- قابلیت تارگت کردن مخاطبان هدف

تارگتینگ باعث می‌شود مخاطبان واقعی شما تبلیغتان را مشاهده کنند. در حالی‌که تبلیغات سنتی به صورت عمومی نمایش داده می‌شود و هیچ‌گاه نمی‌توان مطمئن بود که کسانی که تبلیغ شما را دیده‌اند مخاطب هدفتان بودند یا خیر. داده‌محور بودن بازاریابی دیجیتال باعث شده تا قابلیت تارگتینگ و شخصی‌سازی برای بازاریابان فراهم شود. بهترین نتیجه در بازاریابی زمانی بدست می‌آید که مناسب‌ترین تبلیغ برای هر شخص در درست‌ترین زمان و بهترین کانال به او نشان داده شود و این کار از طریق شخصی‌سازی با استفاده از داده‌ها در بازاریابی دیجیتال امکان‌پذیر است.

5- قابلیت کنترل و اصلاح تبلیغات پس از اجرای کمپین

یعنی تبلیغات سنتی زمانی که چاپ یا پخش شدند و نیاز به اصلاح داشته باشند، دیگر قابل تغییر نیستند، در صورتی‌که تبلیغات دیجیتال به سادگی قابل اصلاح هستند. محتوای تبلیغاتی در میزان فروش یک محصول تاثیر بسیاری دارد. فرض کنید متوجه شدید آگهی تبلیغاتی که در مجله چاپ کرده‌اید به اندازه کافی مخاطبان را جذب نمی‌کند. تغییر و اصلاح تبلیغات سنتی به کسب‌وکارها هزینه زیادی تحمیل می‌کند. در حالی‌که، تست A/B در تبلیغات دیجیتال، بهترین راه برای پیدا کردن محتوای تبلیغاتی جذاب برای کاربران است.

6- پیش‌نیازهای دسترسی به تبلیغات

تبلیغات دیجیتال تنها در صورتی که موثر واقع می‌شود که کاربر آنلاین باشد و آن تبلیغات را ببیند. بنابراین پیش‌نیاز تبلیغات دیجیتال، دسترسی مشتریان به اینترنت است. در هر جامعه‌ای، بخشی از مردم هستند که با اینترنت و دستگاه‌های آنلاین تعاملی ندارند. در صورتی که اغلب مردم جامعه روزانه با تبلیغات آفلاین (تلویزیون، رادیو، روزنامه، بیلبورد، اتوبوس و مترو …) در ارتباط هستند. همچنین، اجرای درست تبلیغات دیجیتال، نیازمند تکنولوژی است و از آن‌جایی که تکنولوژی توسط انسان کنترل می‌شود، امکان خطا در آن وجود دارد. یا اینکه برخی مواقع ممکن است مشکلی در پلتفرم‌ها و کانال‌های بازاریابی دیجیتال به وجود بیاید و باعث توقف کمپین‌های تبلیغاتی و ایجاد مشکل برای کسب‌وکارها شود.

7- دسترسی به مخاطبان

تبلیغات سنتی از لحاظ جغرافیایی دارای محدودیت است. با اغلب شیوه‌های بازاریابی سنتی تنها می‌توانید به محدوده جغرافیایی مشخص و مخاطبان بومی دسترسی داشته باشید. در مقابل، با استفاده از دیجیتال مارکتینگ و به لطف اینترنت می‌توانید فراتر از مرزهای جغرافیایی حرکت کنید و با بودجه کمتری به مخاطبان بیشتری و به صورت گسترده دسترسی داشته باشید.

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

معرفی چند مزیت عمده دیجیتال مارکتینگ ؛

·   روش‌ها و ابزارهای متنوعی دارد.

·   مقرون به صرفه‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی است.

·   در دیجیتال مارکتینگ زمین بازیتان با برندهای بزرگ یکی است و این امکان را دارید که با بزرگ‌های صنعت خود رقابت کنید.

·   دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه‌گیری و تحلیل است.

·   می‌توانید مخاطبانتان را هدفمند انتخاب کنید و هدفمند تبلیغات کنید.

·   یک تعامل دو طرفه وجود دارد.

·   تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال آسان‌تر است.

·   در دیجیتال مارکتینگ نرخ تبدیل و کیفیت سرنخ‌ها بیشتر است.

 

انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ ؛

·   بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو،سئو(SEO)

·   بازاریابی محتوایی

·   بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

·   تبلیغات کلیکی

·   همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

·   تبلیغات همسان یا بومی (Native Advertising)

·   اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

·   بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

·   روابط عمومی آنلاین (Online PR)

·    بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)

 

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مرحله 1:  داشتن یک وب‌سایت خوب

مرحله 2:  توجه به سئو و بهینه‌سازی سایت

مرحله 3:  اجرای بازاریابی محتوایی

مرحله 4:  بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

مرحله 5:  اجرای بازاریابی ایمیلی

مرحله 6:  استفاده از تبلیغات PPC

مرحله 7:  سنجش و آنالیز نتایج

 

تیم دیجیتال مارکتینگ ازچند بخش تشکیل میشود؟

·   مدیر سئو (SEO Manager)

·   کارشناس بازاریابی محتوایی

·   مدیر شبکه‌های اجتماعی (Social Media Manager)

·   هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی

 

بازاریابی دیجیتال در عمل چه کار می‌کند؟

·   مرحله اول: جستجو

·   مرحله دوم: مقایسه

·   مرحله سوم: ترغیب به خرید

·   مرحله چهارم: وفادارسازی و بازگشت مشتری

انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ

بیشتر بخوانید : خدمات سئو سایت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *