طراحی ui سایت چیست ؟ + آشنایی با اصول رابط کاربری

طراحی ui سایت چیست

طراحی ui سایت یا رابط کاربری چیست ؟

UI بیشتر به ظاهر یا ارائه یک وب سایت اشاره دارد تا روشی که ممکن است شخصی از آن استفاده کند، از جمله رنگ ها، طرح بندی، تایپوگرافی و سایر عناصر طراحی در آن مورد توجه قرار می گیرد. طراحی فرآیند ایجاد ظاهر و احساس رابط کاربری یک برنامه است. رابط کاربری هم ظاهر و هم تعامل یک برنامه را در بر می گیرد. رنگ‌هایی که کاربران می‌بینند، متنی که می‌خوانند، دکمه‌هایی که روی آنها کلیک می‌کنند و انیمیشن‌هایی که با آن‌ها در تعامل هستند، همه بخشی از رابط کاربری برنامه هستند و بنابراین مسئولیت یک طراح رابط کاربری است.

یک وب سایت با رابط کاربری خوب:

باید از نظر زیبایی شناسی دلپذیر باشد

رنگ بندی جذابی داشته باشد

از تایپوگرافی استفاده کند که دیدن آن دلپذیر و خواندن آن آسان باشد

دارای یک چیدمان متعادل و نامرتب با فضای سفید کافی باشد

از یک سلسله مراتب بصری واضح برای نشان دادن محل حضور بازدیدکنندگان در سایت استفاده کند

از عناصر طراحی که برای کاربران آشنا هستند استفاده کند تا بدانند چگونه اقدامات مورد نظر خود را انجام دهند

 

بیشتر بدانید : طراحی سایت در کرج

 

تفاوت ui و ux

رابط کاربری نقش مهمی در تجربه کاربری دارد. اگر طراحی برنامه بصری یا منسجم نباشد، کاربر تجربه خوبی نخواهد داشت اما UI این نیست. هنگام مقایسه UX متوجه خواهید شد که یک اصطلاح فراگیرتر است. این فرآیند تحقیق، توسعه، آزمایش و اصلاح تمام جنبه های یک محصول برای اطمینان از برآورده شدن نیازها و انتظارات کاربر است. از طرف دیگر،آرایشی تر است و فقط بر روی ارائه محصول تمرکز می کند
صفحه و کجا قرار دهند. به عنوان مثال،در راه اندازی انواع مختلف وب سایت ها مانند طراحی سایت فروشگاهی لوگو ممکن است در بالای صفحه، یا پایین یا هر دو قرار گیرد. دکمه ها ممکن است زمانی که کاربر روی آنها قرار می گیرد، رنگ ها را تغییر دهند یا هیچ انیمیشنی نداشته باشند. با در نظر گرفتن سلسله مراتب و تعامل عناصر، طراح باید اطمینان حاصل کند که هر عنصر بصری جذاب، جذاب و همسو با سایر عناصر موجود در صفحه و همچنین برند به عنوان یک کل است.

اصول طراحی رابط کاربری

در حالی که هر برنامه به یک رابط منحصر به فرد نیاز دارد، چند اصل اساسی وجود دارد که باید هر پروژه را راهنمایی کند. ده‌ها کتاب را به‌صورت آنلاین و در کتاب‌های درسی خواهید یافت که درباره این موضوع نوشته شده است، اما تعداد انگشت شماری وجود دارد که معروف‌ترین آنها هستند و بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. اکثر این اصول با هم همپوشانی دارند، بنابراین در زیر آنها را فشرده و خلاصه می کنیم.توجه داشته باشید که تمام اصول ذکر شده را برای تمامی وب ها از جمله طراحی سایت شخصی به کار ببرید.

ادامه مطلب  برنامه نویس فرانت اند کیست ؟ + نقشه راه فرانت اند

ثابت قدم باشید

سازگاری در رنگ‌هایی که مشخص می‌کنید، تایپوگرافی که انتخاب می‌کنید، انیمیشن‌هایی که ایجاد می‌کنید – حتی در کلماتی که استفاده می‌کنید – منجر به یکپارچگی کلی در رابط شما می‌شود که برای تجربه کاربر و هویت برند شما مهم است
به عنوان مثال، در یک فرم، متن دکمه “ارسال” و در فرم دیگر “ارسال” است. کاربران شما نباید تعجب کنند که آیا این کلمات مختلف معنی یکسانی دارند یا خیر. کپی کردن همه دکمه‌ها برای فرم‌های «ارسال» یا «ارسال» یکپارچگی داخلی را حفظ می‌کند که نیمی از این اصل است

دیگری سازگاری خارجی است. این بدان معنی است که شما می خواهید از قراردادهای محصولات دیگر پیروی کنید تا از مجبور کردن کاربران خود به یادگیری چیزهای جدید جلوگیری کنید. به عنوان مثال، در منوی ناوبری تقریباً هر سایتی، گزینه ای با عنوان “صفحه اصلی” را پیدا خواهید کرد. این به صفحه اصلی آن اشاره دارد. حالا فکر کنید که یک گزینه ناوبری «خانه» دارید. اکثر کاربران متوجه می شوند که این به معنای صفحه اصلی است، اما نه بدون صرف یک یا دو ثانیه اضافی برای گیج کردن آن. شما می توانید از افزایش بار شناختی کاربر به این روش جلوگیری نمائید به شرطی که از قراردادهای تعیین شده توسط سایر وب سایت ها و برنامه ها پیروی کنید.

به کاربران احساس کنترل دهید.

شما می خواهید به کاربران این احساس را بدهید که کنترل رابط را در دست دارند تا مدت زمان بیشتری را برای کاوش و یادگیری برنامه مصرف کنند. این بدان معناست که آنها را قادر می سازد تا اشتباه کنند یا اقدامات خود را معکوس کنند. بنابراین پنجره‌های بازشو باید دارای دکمه‌های بسته روشن باشند، صفحات پرداخت باید راه‌های آسان و واضحی برای بازگشت یا ویرایش اطلاعات سبد خرید داشته باشند، ویراستارها باید گزینه‌های خنثی کردن و انجام مجدد و غیره داشته باشند.

 

بیشتر بدانید : طراحی سایت آرایشی

 

ارائه بازخورد

راه دیگری که می توانید اعتماد به نفس را به کاربر القا کنید، ارائه بازخورد به آنها هنگام حرکت و تعامل با رابط است. اولین نقطه بازخورد ممکن است یک انیمیشن بارگیری باشد که به کاربر می گوید درخواست او برای بازدید از صفحه موفقیت آمیز بوده و محتوا در حال بازیابی است. راه های زیادی وجود دارد که می توانید به کاربر اطلاع دهید.

نحوه طراحی ui سایت چیست ؟

درک نقاط درد کاربر شما اولین قدم ضروری در فرآیند طراحی ui سایت (و فرآیند طراحی UX) است. این فقط در مورد جمعیت شناسی نیست. آنها چند سال دارند، کجا زندگی می کنند – اینها مهمترین سؤالات نیستند. شما باید درک کنید که کاربران شما به چه چیزهایی نیاز دارند (از جمله چیزهایی که نمی دانند به آنها نیاز دارند)، چه انتظاراتی دارند، و با چه چالش هایی در انجام وظایف خود مواجه هستند. تنها در این صورت است که می توانید یک رابط کاربری ایجاد کنید که تا حد امکان ساده و موثر باشد

اکنون که ایده روشنی از خواسته ها و نیازهای کاربر دارید، می توانید فهرستی از عناصر و ویژگی های رابط کاربری مورد نیاز برای دستیابی کاربر به اهداف خود ایجاد کنید. براد فراست، طراح وب، از این به عنوان “موجودی رابط” یاد می کند. شما به تایپوگرافی، تصاویر، رسانه ها، جداول، فرم ها، دکمه ها، یک سیستم ناوبری، و هر شانس و انتهای دیگری که یک رابط را تشکیل می دهد نیاز دارید.

ادامه مطلب  اصول تولید محتوا + 12 نکته نوشتن محتوای سئو شده 😍

ابزارهای طراحی رابط کاربری

Justinmind

Sketch

Marvel

Wondershare Mockitt

Invision Studio

Figma

Adobe XD

 

15 نمونه طراحی ui موبایل

 

طراحی UI برای سایت های مدرن و جذاب

برای سایت‌های مدرن و جذاب، شامل چندین عامل است که در کنار هم به طراحی حرفه‌ای و جذابیت بیشتری برای سایت کمک می‌کند. در زیر به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم:

 

استفاده از رنگ‌های مناسب:

رنگ‌های مناسب و زیبا در طراحی رابط کاربری برای سایت‌های مدرن و جذاب، بسیار مهم است. استفاده از ترکیبات رنگی مناسب و تعادل‌دار، باعث ایجاد جذابیت و انگیزه برای کاربران می‌شود.

 

استفاده از فونت‌های مناسب:

فونت‌های مناسب و خوانا نیز در طراحی UI برای سایت‌های مدرن و جذاب، بسیار مهم هستند. استفاده از فونت‌های خوانا و جذاب، باعث ایجاد حس بیشتری در کاربران می‌شود.

 

طراحی مناسب برای موبایل:

در طراحی رابط کاربری برای سایت‌های مدرن، باید به طراحی مناسب برای دستگاه‌های موبایل نیز توجه شود. با توجه به اینکه بیشتر کاربران از دستگاه‌های موبایل به سایت دسترسی دارند، طراحی مناسب برای این دستگاه‌ها نیز بسیار مهم است.

 

بیشتر بخوانید : سفارش سایت شخصی

 

طراحی ساده و کاربرپسند:

در طراحی UI برای سایت‌های مدرن و جذاب، باید به طراحی ساده و کاربرپسند نیز توجه شود. کاربران باید بتوانند به راحتی با سایت شما کار کنند و به آسانی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

عامل جذابیت‌زا و توجه‌‌‌‌‌بخش بسیار مهم است. انیمیشن‌های زیبا و ساده می‌توانند به کاربران احساس حرکت و پویایی بدهند و باعث شوند که به سایت شما چسبیده و برای استفاده بیشتر بازگردند.

 

استفاده از تصاویر با کیفیت:

استفاده از تصاویر با کیفیت و جذاب نیز در طراحی UI برای سایت‌های مدرن و جذاب، بسیار مهم است. تصاویر با کیفیت و زیبا، باعث جذب کاربران و ایجاد حس خوبی در آن‌ها می‌شود.

 

استفاده از طراحی flat:

در طراحی UI برای سایت‌های مدرن و جذاب، طراحی flat که به طراحی ساده و تمیز معروف است، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این نوع طراحی با استفاده از رنگ‌های ساده، فونت‌های خوانا و طراحی مناسب برای دستگاه‌های موبایل، به کاربران احساس راحتی و آسانی می‌دهد

 

 

اهمیت طراحی رابط کاربری

هر روز، ما با رابط‌های کاربری تعامل داریم – چه استفاده از مایکروویو، ورود به یک برنامه یا خرید در یک سایت تجارت الکترونیک. طراحی موفق رابط کاربری می تواند تفاوت بین یک تجربه کاربری عالی و یک تجربه ضعیف را ایجاد کند. درک و به کارگیری اصول طراحی و همچنین دستورالعمل های طراحی وب سایت – سادگی، قابلیت پیمایش، سازگاری، و کاربر محوری، از جمله – و استفاده از ابزارهای مناسب می تواند به شما در ایجاد بهترین رابط برای محصول خود کمک کند. در صورتی که می خواهید برای سایت خود یک ui عالی داشته باشید می توانید از خدمات طراحی سایت گروه وب رویال استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
سلام👋
چگونه می توانم کمک کنم؟