برنامه نویس فرانت اند کیست ؟ + نقشه راه فرانت اند

برنامه نویسی فرانت اند

فهرست محتوای مقاله

برنامه نویس کیست ؟

شخصی که با استفاده از کدنویسی زبان های مختلف برنامه نویسی باعث خلق یک نرم افزار می شود که علم برنامه نویسی سه شاخه ی اصلی دارد و در ادامه به معرفی این زبان ها و نقشه راه فرانت اند می پردازیم:

 

  • 1 شاخه ی برنامه نویسی تحت وب

این شاخه شامل برنامه نویسی با زبان های تحت وب تا با استفاده از آنها بتوان طراحی سایت اینترتی انجام داد  و کدنویسی های انجام شده در این حوزه با زبان های برنامه نویسی وب انجام می شود.

زبان های برنامه نویسی وب به 2 قسمت تقسیم می شوند:

فرانت اند(html,css,javascript)

بک اند(php,python,asp)

  • 2.شاخه ی برنامه نویسی دسکتاپ

زبان های برنامه نویسی تحت دسکتاپ زبان‌هایی هستند که از آن‌‌ها برای تولید نرم‌افزار‌های کاربردی روی سیستم عامل ویندوز، لینوکس، مک و … استفاده می‌شود.برنامه های رایج کامپیوتر مانند مرورگرها و نرم افزارهای حسابداری مثل هلو ازین موارد هستند.

از بین انواع زبان‌های برنامه‌نویسی در این حوزه، رایج ترین  آن‌ها :

  • زبان‌های برنامه‌نویسی ویندوز :  C#, java
  • زبان‌های برنامه‌نویسی لینوکس: java, python
  • زبان‌های برنامه‌نویسی مک : swift

 

  • 3.شاخه برنامه نویسی تحت موبایل

این نوع برنامه نویسی با زبان های برنامه نویسی تحت موبایل برای ساخت اپلیکیشن های موبایلی در اندروید و ios  استفاده می شود که رایج ترین برنامه هایی که میشناسید واتساپ و تلگرام است.

زبان های رایج این حوزه جاوا , کاتلین , دارت(فلاتر) ,سی شارپ و ….

 

ازین شاخه ها ما قصد تشریح شاخه ی برنامه نویسی وب رو داریم و به کلی ترین تعاریف  و نقشه ی راه برنامه نویس شدن میپردازیم:

 

فرانت اند چیست؟ برنامه نویس فرانت کیست؟

فرانت اند یا Front End ، به بخش قابل مشاهده‌ی یک سایت یا نرم افزار توسط کاربران می‌گویند. فرانت اند، کدهای غیر قابل فهم برای کاربران را در قالبی گرافیکی و بصری به آن‌ها  نمایش می‌دهد تا بتوانند به راحتی از بخش‌های مختلف سایت دیدن کنند. در این بخش، فرم‌های ورودی اطلاعات، صداها، تصاویر، ویدئوها و به صورت کلی هر چیز دیگری که برای کاربر قابل درک باشد، قرار می‌گیرد.

 

فرانت اند به دو شاخه اصلی تقسیم می شود:

 

1.طراحی رابط کاربری

این کار توسط متخصص طراحی رابط کاربری انجام می شود و بدان معنا است که با نرم افزارهای گرافیکی مانند فوتوشاپ , فیگما یا ادوبی ایکس دی و با رعایت اصول و قواعد تجربه کاربری اقدام به طراحی ظاهر سایت می کند.

 

2.توسعه رابط کاربری

این اصلی ترین قسمت فرانت است که برنامه نویس فرانت اند باید طرح گرافیکی که در مرحله قبل آن را طراحی کرده را به صورت کد نوشته و سایت یا نرم افزار را به شکل قابل کلیک و لمس طراحی کند.

برنامه نویس فرانت اند با زبان های اصلی html , css , js  و فریمورک های آنها می تواند سایتهای زیبایی خلق کند.

 

 

زبان‌های برنامه نویسی Front end کدامند؟

 

زبان های اصلی فرانت که شاکله ی اصلی یک خدمات طراحی سایت را تشکیل می دهند html , css , js هستند که از پایه ترین سایتها ازین زبان ها استفاده شده و هر روز با گسترش دنیای وب این زبان ها توسعه داده شده و فریمورک ها و کتابخانه های زیادی برای این زبان ها توسعه داده شده است که می توان برای زبان css فریمورک معروف بوت استرپ و برای جاوا اسکریپت فریمورک انگولار را نام برد.

 

زبان HTML

زبان HTML یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری است که به عنوان هسته و بدنه اصلی صفحات وب به حساب می‌آید. منظور از زبان نشانه گذاری، این است که کد نوشته شده به زبان HTML مانند یک فایل متنی(ساختمان اصلی سایت) است که اجزای مختلف آن با تگ از هم جدا شده‌اند. این زبان برای ایجاد ساختار صفحات وب استفاده می‌شود.

 

زبان CSS

زبان CSSمخفف عبارت Cascading Style Sheets به  معنی استایل دهی به اجزای مختلف صفحات وب(تگ های  html (  سایت مانند متن، تصویر، فرم ها و… ساخته شده است. شما با استفاده از سی اس اس می توانید به تگ های ساخته شده در قالب اصلی سایتتان روح ببخشید و آنها را زنده کنید به آنها رنگ و لعاب می دهید پس  css نقش بسیار مهمی در فرانت اند را بازی می کند و باید برای برنامه نویس فرانت حرفه ای شدن روی این زبان وقت بگذارید و ترفندهای روز دنیا را یاد بگیرید.

 

 

زبان برنامه نویسی Javascript

این زبان در سمت کاربر و مرورگر شما پردازش می شود بعد از ساخت صفحات سایت و استایل دهی به آنها نوبت جاوااسکریپت است که به آنها جان می دهد و باعث کار کردن این اجزا می شود.مانند دکه ای که با یک تگ html ساخته شده

و با سی اس اس به آن استایل داده و سپس با جاوااسکریپت عملیات ارسال داده به سرور را انجام می دهیم.این است نقش جاوااسکریپت زبان قدرتمند برنامه نویسی.

 

 

 

فریمورکهای معروف css

 

  1. بوت استرپ (bootstrap)

 

بوت استرپ یک فریمورک طراحی فرانت سایت است که مجموعه ای از ابزارهای جامع برای استفاده ی سریعتر و راحتتر توسعه دهندگان فرانت اند ساخته شد که دیگر چرخ را از اول اختراع نکنند! بوت استرپ یک مجموعه از html و css  است که به صورت یک پک کامل از کلاس های آماده قرار گرفته که استفاده از هر کلاس خاص استایل مخصوص و نوشته شده از قبل را به المان ما می دهد.

 

مهم‌ترین مزایای بوت استرپ کدامند؟

بوت استرپ با استفاده از طرح‌ها و قالب‌های آماده، طراحی سایت را بسیار راحتتر می‌کند.

 

سازگاری با مرورگرهای مختلف

سایت‌های ایجاد شده با Bootstrap به طور یکسان در تمام دستگاه‌های مختلف و همچنین مرورگرهای مختلف نمایش داده می‌شوند  و واکنشگرایی را برای ما به ارمغان می آورد.

 

راحتی در استفاده

از دیگر مزایای بوت استرپ این است که کار با بوت استرپ بسیار آسان است. این کار فقط به یک زمان کم و دقت و تمرین برای یادگیری نیازمند است.

 

bootstrap

 

 

 

2. Foundation

 

Foundation  توسط  zurb ساخته و توسعه یافته است   ،برای توسعه وب سایت‌های سریع و واکنش گرا در سطح سازمانی و بزرگ در نظر گرفته شده است. این فریمورک پیشرفته و همچنین چالش برانگیز، برای تازه واردها برای شروع توسعه فرانت توصیه نمی شود.

ادامه مطلب  بهترین سایتهای کاریابی آنلاین

مزایا

  • این فریمورک به شما امکان می‌دهد وب‌سایت‌هایی با ظاهر یونیک ایجاد کنید
  • کدهای انعطاف پذیر
  • تجربه کاربری شخصی شده برای دستگاه‌ها و رسانه‌های متفاوت
  • کتابخانه احراز هویت فرم HTML5

معایب

  • انجمن‌های توسعه دهندگان و پلتفرم‌های پشتیبانی کمی دارد.
  • فریمورکهایی مانند بوت استرپ بیشتر از Foundation رایج است
  • یادگیری برای مبتدیان بسیار سخت است

foundation

 

 

 

3.بولما (bulma)

بولما  Bulma یک گزینه عالی برای فرانت است ، چون دارای کد مدرن , زیبا و منحصر به فرد است. استفاده و وارد کردن به پروژه های شما آسان است و مانند بوتسترپ دارای اجزای مختلف از پیش ساخته شده است.

به دلیل نحوه استفاده  ساده  از آن و طراحی مینیمالیستی که دارد  بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این واقعاً فریمورکی است که می تواند یک صفحه وب کسل کننده را قشنگ و جذاب جلوه دهد.

 

چرا از فریمورک Bulma استفاده کنیم؟

  • طراحی آسان و خلاقانه: بولما ساخت و سفارشی سازی اپ‌ها را برای توسعه‌دهندگان بسیار آسان می‌کند. ادغام واکنش‌گرایی از طریق فلکس باکس نیز قابلیت‌های متفاوت و نوآورانه‌ای را برای توسعه‌دهندگان و طراحان به همراه آورده است.
  • داکیومنت‌ کامل: بولما (Bulma) دارای اسناد کاملا شفاف است که به توسعه‌دهندگان برای ساخت هر چه آسان‌تر پروژه‌هایشان کمک می‌کند.
  • همه‌کاره بودن: بولما قابلیت‌های فراوانی در تایپوگرافی، فرم‌ها، دکمه‌ها، جدول و غیره دارد. این ویژگی‌ها باعث قدرت فراوان این Framework می‌شود.

 

bulma

 

4. تِیل ویند Tailwind CSS

Tailwind CSS به گونه‌ای طراحی شده که سبک باشد و آزادی عمل را به توسعه‎دهندگان بدهد. درواقع این فریمورک، طراحی خاصی ندارد و همین موضوع سبب می‌شود تا بتوانید سبک موردنظر خودتان را در سریع‌ترین زمان ممکن در سایتتان پیاده‌سازی کنید. این فریمورک، هیچ نوع تم پیش فرضی ندارد و شما هیچ کامپوننت UI را به شکل built-in در آن پیدا نمی‌کنید. برای آن که کار شما در استفاده از Tailwind CSS راحت‌تر شود، ویجت‎های از پیش طراحی شده‌ای را در آن قرار داده‌اند.

 

چرا از Framework سی اس اسی Tailwind استفاده کنیم؟

 

1.با تغییر المنتها توسط اشخاص دیگران سایت شما به هم نمیریزد.

2.سینتکس این فریمورک بسیار راحت بوده و به راحتی می توانید با آن کار کنید.

3.سفارشی سازیه بسیار بالایی دارد و می تواند هر چه استایل می خواهید به المانها بدهید.!

4.با حذف کدنویسی سی اس اس سعی در افزایش سرعت توسعه ی فرانت دارد.

 

tailwind.css

 

 

2.فریم ورک ها و کتابخانه های معروف جاوا اسکریپت

 

1. ری اکت

React یک چارچوب متن باز است که توسط فیس بوک توسعه و ایجاد شده است. این چارچوب بهترین چارچوب UI در سال ۲۰۲۲ است که طبق نظرسنجی Stack Overflow Developer در سال ۲۰۲۱ توسط اکثر توسعه دهندگان فرانت اند جهت طراحی پورتال سازمانی و شرکتی استفاده شده است.

تیم آن به دنبال دستیابی به عملکرد عالی با ایجاد یک رابط کاربری مفید بود. هدف اصلی آنها رفع مشکلات نگهداری کد به دلیل افزودن مداوم ویژگی‌ها در برنامه بود.

React ، به دلیل مدل شیء سند مجازی (DOM) که عملکرد عالی آن را ارائه می‌کند، متمایز است. این چارچوب برای کسانی است که انتظار ترافیک بالایی دارند و به یک پلت فرم ثابت برای مدیریت آن نیاز دارند، بسیار عالی است.

مزایا:

  • صرفه جویی در زمان در هنگام استفاده مجدد از اجزا
  • DOM مجازی هم تجربه کاربران و هم کار توسعه دهنده را افزایش می‌دهد
  • یک کتابخانه منبع باز با ابزارهای متنوع
  • کد ثابت با حرکت داده در یک جهت تامین می‌شود

معایب:

  • عدم وجود اسناد جامع به دلیل سرعت پیشرفت قابل توجه
  • منحنی یادگیری نسبتا طولانی
  • توسعه دهندگان درک JSX را چالش برانگیز می‌دانند

react.js

 

2. Angular

در لیست بهترین فریم ورک‌های توسعه front end بدون ذکر Angular ناقص است Angular یک فریمورک واحد است که بر اساس TypeScript است آنگولار  که به طور رسمی‌ در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، توسط گوگل تأسیس شد تا شکاف بین نیازهای روزافزون فناوری و مفاهیم معمولی را که نتایج نشان می‌دهند پیوند دهد.

برخلاف ری اکت، آنگولار با ویژگی اتصال دو طرفه داده انحصاری است. این فریمورک با php سازگار می‌باشد.

اگر طرح شما شامل برنامه‌های وب یا موبایل در حال توسعه است، Angular  یک انتخاب عالی است. همچنین شما می‌توانید از این چارچوب برای ساخت برنامه‌های وب پیشرفته و همچنین چند صفحه ای استفاده کنید.

شرکت‌هایی مانند Xbox، BMW، Blender و Forbes برخی از برنامه‌های توسعه یافته با Angular هستند. در مقایسه آنگولار در مقابل  React، یادگیری Angular ساده نیست. با این حال، اسناد بی شماری در دسترس است اما آنها یا بیش از حد ترکیبی یا گیج کننده هستند.

مزایا:

  • به دلیل خدمات بازسازی و ناوبری پیشرفته، فرآیند کدگذاری را آسان تر می‌کند
  • الگوی مولفه‌محور تحریم‌های Angular یک رابط کاربری با اجزای تک تشکیل می‌دهد
  • اکوسیستم بزرگ
  •  Angular Material  تولید رابط طراحی متریال را سازماندهی مجدد می‌کند
  • عملکرد بالا

معایب:

  • جابجایی طرح‌های قدیمی‌از AngularJS به Angular
  • مستندات CLI کاملاً تعریف نشده است
  • منحنی یادگیری طولانی
  • نسبتا سخت در یادگیری

  

angular.js

 

3.  Vue.js

امروزه یکی از ساده‌ترین فریم ورک‌ها Vue.js است. آمده است تا پیچیدگی‌هایی را که توسعه دهندگان نرم افزار Angular با آن مواجه هستند، از بین ببرد.

این فریمورک اندازه کوچکی دارد و دو مزیت اصلی دارد DOM بصری و مبتنی بر مؤلفه. همچنین از اتصال دو طرفه داده استفاده می‌کند. این فریم ورک فرانت اند همه کاره است و به شما در انجام وظایف مختلف هنگام ساخت برنامه‌های کاربردی وب کمک می‌کند.

از ساخت برنامه‌های کاربردی وب و موبایل گرفته تا برنامه‌های کاربردی وب پیشرفته (PWA)، می‌تواند توسعه‌های پویا و ساده را به سادگی مدیریت کند.

اگرچه برای مقابله با پیچیدگی‌ها و بهبود عملکرد برنامه ساخته شده است، اما به طور کلی در بین غول‌های صنعت محبوب نیست.

با این وجود، شیائومی، علی‌بابا، رویترز کاربران این فریم‌ورک هستند.

مزایا

  • اسناد گسترده و دقیق
  • سادگی و وضوح
  • پسوند ابزارهای توسعه دهنده مرورگر
  • قابلیت استفاده مجدد کد و یکپارچه سازی ساده

معایب

  • کاهش جامعه توسعه دهندگان
  • انعطاف پذیری منجر به بی نظمی‌در کد می‌شود

 

 

vue.js

 

4. JQuery

جی کوئری یکی از فریم ورک های فرانت اند اولیه است که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. صرف نظر از تاریخ انتشار آن، چیزی که آن را متمایز می‌کند، اهمیت آن در فضای فناوری امروزی است.

جی کوئری نه تنها استفاده را آسان می‌کند، بلکه نیاز به اسکریپت کدهای جاوا اسکریپت گسترده را نیز کاهش می‌دهد.

اساسا، jQuery برای عملیات دستکاری DOM و CSS و تقویت تعامل و عملکرد یک وب سایت استفاده می‌شود.

اگرچه شما قادر به ساخت برنامه‌های تلفن همراه با جی کوئری نیستید، پیشرفت‌های فعلی در jQuery Mobile نشان داده است که مرزهای استفاده گسترش یافته است. علاوه بر این، آخرین توسعه در این چارچوب به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های تلفن همراه بومی ‌را با طرح UI مبتنی بر HTML5 – jQuery Mobile ایجاد کنند.

علاوه بر این، جی کوئری مرورگر پسند است و از مرورگرهایی که شما قصد استفاده از آنها را دارید پشتیبانی می‌کند.

مزایا

  • انتقال درخواست‌های HTTP ساده شده است
  • Document Object Model (DOM) برای جمع‌آوری یا حذف مؤلفه‌ها انعطاف‌پذیر است
  • درخواست‌های HTTP آسان می‌شوند
  • محتوای پویا را ساده می‌کند

معایب

  • جایگزین‌های پیشروی متعددی غیر از jQuery در دسترس هستند
  • APIهای Document Object Model (DOM) قدیمی‌است
  • قابلیت کار با آن نسبتاً کند است
ادامه مطلب  مزایای وردپرس چیست؟ {10مزیت ویژه وردپرس}

 

jquery

 

5. Backbone.js

 

Backbone.js یکی از ساده ترین فریم ورک‌هایی است که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های تک صفحه ای را به سرعت بسازید. این یک چارچوب است که بر اساس الگوی MVC است. به موازات یک کنترلر، معماری MVC View اجرای منطق مؤلفه را تحریم می‌کند.

همچنین این پلتفرم به شما این مکان را می‌دهد پروژه‌هایی بسازید که به انواع متفاوتی از کاربران نیاز دارند، جایی که می‌توان از مجموعه‌ها برای متمایز کردن مدل‌ها استفاده کرد.

در نتیجه، صرف نظر از اینکه قصد دارید بک بون js  را برای Backend یا Frontend پیاده سازی کنید، این یک انتخاب عالی است زیرا سازگاری REST API آن همگام سازی نرمی‌را در میان این دو ارائه می‌دهد.

مزایا

  • از سریعترین فریمورک‌های جاوا اسکریپت
  • یادگیری  آن بسیار آسان تر است
  • یک چارچوب سبک وزن دارد

معایب

  • ابزارهای بدون پیچیدگی را برای تولید ساخت اپلیکیشن ارائه می‌دهد.
  • چارچوب ساختار مفیدی ارائه نمی‌دهد
  • باید کد دیگ بخار را رونویسی کرد

 

backbone.js

 

 

برای برنامه نویسی فرانت اند به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

 

یادگیری زبان‌های برنامه نویسی HTML ،CSS و جاوا اسکریپت

اگر می‌خواهید به یک توسعه دهنده Front-End تبدیل شوید، در مرحله اول باید بتوانید به صورت حرفه‌ای با HTML ، CSS و JavaScript کدنویسی کنید. کدنویسی فرانت اند، نسبت به سایر حوزه‌های برنامه نویسی آسان‌تر است و منابع زیادی در اینترنت وجود دارند تا روند یادگیری را سریع‌تر کنند. علاوه بر آن، برای هر مشکلی که به آن برخورد می‌کنید، یک راه حل در انجمن‌های پرسش و پاسخ  نرم افزاری پیدا می‌شود.

 

آشنایی با کتابخانه‌ها و فریمورک‌های فرانت اند  Javascript

به دلیل استانداردهای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، می‌توان با آن پیاده سازی‌های متنوعی را انجام داد. به همین دلیل هرازگاهی یک فریمورک‌ جدید و سفارشی به مجموعه فریمورک‌های جاوا اسکریپت اضافه می‌شود. فریمورک‌های جاوا اسکریپت امکانات بسیار زیاد و پیشرفته‌ای را در اختیار طراحان فرانت اند قرار می‌دهند. از جمله این فریمورک‌ها می‌توان به Vu.js، Angular و… اشاره کرد.

 

آشنایی با اصول طراحی واکنش‌گرا

یک رابط کاربری استاندارد باید به گونه‌ای باشد که درتمام دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف، عملکرد اپلیکیشن را دچار اختلال نکند. پس باید بتواند متناسب با نوع دستگاهی که در حال اجرای آن است، واکنش مناسب نشان دهد. اگر رابط کاربری به درستی طراحی نشود، ارزش سایت یا برنامه را از بین می‌برد و کاربر با محصول شما کار نمی‌کند اصطلاحا اپ شما باید رسپانسیو باشد.

 

یادگیری نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ

برای توسعه دهنده ی بهتر شدن باید حداقل به یکی از نرم افزارهای گرافیکی آشنایی داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز تغییری در تصاویر یا در رابط کاربری طراحی شده انجام دهید که کار شما را تسریع ببخشد

 

داشتن سلیقه و خلاقیت

یک طراح موفق کسی است که بتواند رابط کاربری زیبا منطبق بر استانداردهای ظاهری و تجربه کاربری ایجاد کند. ایجاد همین تفاوت‌های ظاهری و طرح‌های جذاب است که کار شما را از سایر رقبا جدا می‌کند.

 

آشنایی با اصول تجربه کاربری

توسعه دهنده‌ی فرانت اند باید بتواند رابط کاربری یک اپلیکیشن را به گونه‌ای طراحی کند که کاربران بهترین تجربه را حین استفاده از آن به دست آورند. در حقیقت، کلید موفقیت یک برنامه نویس فرانت اند، این است که در مرحله‌ی اول کاربر و نیازهایش را بشناسد و در مرحله‌ی بعد بتواند براساس آن نیاز، یک صفحه را طراحی و پیاده سازی کند.

 

درآمد و حقوق برنامه نویس فرانت اند چقدر است؟

درآمد یک توسعه دهنده  Front-End در جهان بین 65 هزار دلار تا 110 هزار دلار است و در کشور ما از سه میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به عنوان شغل تا بالای ده میلیون تومان نیز می‌رسد. عناوین زیادی برای افرادی که در حوزه‌ی فرانت اند کار می‌کنند، وجود دارد. این مشاغل بسته به وظیفه‌ای که دارند، در میزان حقوق دریافتی هم تفاوت دارند.

در ایران این مبلغ برای برنامه نویس جونیور از 7 میلیون شروع می شود برای برنامه نویسان ارشد تا 50 میلیون در ماه هم درآمدزایی دارد!

 

 

 

 

 

مسیر یادگیری فرانت اند چیست؟

در سال های قبل توسعه ی فرانت اند منوط به یادگیری html ,css  و در نهایت کمی جاوااسکریپت بود که امروزه این حوزه گسترش زیادی پیدا کرده و عملا بدون شاخه ها و ابزار بیشتر نمی توان در بازار رقابت کرد و جایگاهی کسب کرد

در ادامه نقشه راه فرانت و مراحل یادگیری زبان ها و فریمورک های مورد نیاز فرانت اند را بررسی می کنیم:

 

یادگیری HTML

 

خب قدم اول در یادگیری نقشه راه برنامه نویسی فرانت اند، یادگیری html هستش. این زبان همون چیزیه که میتونین با استفاده از تگ های اون اسکلت و بدنه ی اصلی سایت رو پیاده سازی کنین. در واقع بدون html اصلا طی کردن مسیر فرانت اند معنی نداره، چون شما اساس کار را نادیده گرفتید.

 

یادگیری CSS

در قدم دوم نیاز به زیباسازی اسکلت ساخته شده در html دارید که با سی اس اس این کار میسر می شود و سعی کنید در این زبان تا می توانید طرح های مختلف بزنید تا بر این زبان مسلط شوید.

 

 

یادگیری بوت استرپ (bootstrap):

این فریمورک کار را برای شما آسان می کند ولی وابسته به آن نشوید! شما می توانید به راحتی و با سریعترین زمان ممکن یک قالب را طراحی کنید ولی بدون تسلط بر سی اس اس شما نمتوانید آن را خوب شخصی سازی کنید پس ابزار بوت استرپ را به تنهایی به کار نبرید.

 

 

یادگیری javascript


بهترین و جذابترین قسمت ماجرا جاوااسکریپت است که روح به طرح ما میبخشه و بیشتر عملیات را برای ما انجام می دهد که سعی کنید در این زبان بسیار عمیق شوید تا بتوانید در قسمت فریمورک ها به راحتی به درک خوبی از آن ها برسید.

 

یادگیری sass

 

Sass یک پیش‌پردازنده  برای زبان CSS هست. در واقع Sass محدودیت‌ها و ضعف‌های زبان CSS رو جبران کرده و با اضافه کردن فیچر ‌هایی به اون، نوشتن کد‌های CSS را راحت‌تر و سریع‌تر کرده است. اگرچه sass از مهارت های لازم برای فرانت اند محسوب نمیشه، ولی یادگیری اون میتونه کمک زیادی به شما بکنه. میشه گفت که Sass محبوب‌ترین و پرکاربرد ترین پیش‌پردازنده برای CSS هست.

 

 

 یادگیری گیت

 

گیت ابزاریه که شما می تونید پروژه های طراحی شده توسط شما را در آن اپلود کنید تا هم دیگران آنها را ببینند هم بتوانند در آنها دستکاری انجام دهند که به قول معروف نوعی ابزار کار تیمی محسوب می شود.

 

 

اکما اسکریپت( Ecma script):

توی نقشه راه جاوا اسکریپت یه جورایی یادگیری اکما اسکریپت، اهمیت خاصی داره. به زبان ساده اکما اسکریپت سینتکس نوینی رو از جاوااسکریپت در اختیارمون میذاره و استانداری از جاوااسکریپت هست. این استاندارد سازی تا نسخه ی 9 وارد بازار شده یعنی برای یادگیری کامل جاوااسکریپت نیاز به یادگیری اکما اسکریپت تا نسخه ی 9 که در سال 2018  عرضه شد دارین.

 

 

فریمورک های React,Vue,Angular:


آنگولار , ری اکت و ویو جی اس
از معروف ترین  کتابخونه و فریمورک های جاوااسکریپت هست که باید یکی رو برای یادگیری انتخاب کنین و در اون حرفه ای بشوید.مقایسه ی این سه تو این مقاله نمیگنجد ولی شما حتما وقتی به این مرحله از یادگیری رسیدید با مطالعه و تحقیق راجع به  هر سه ، یکی را انتخاب کنید و ازآن  برای ادامه مسیرتون استفاده کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
سلام👋
چگونه می توانم کمک کنم؟